Cum să creezi IDEI CU LIPICI – Partea I: Introducere
Aceasta este prima parte dintr-o serie de 7 articole care te vor ajuta să îți faci prezentările și discursurile memorabile. Articolele sunt bazate pe cartea Made to Stick (Idei cu Lipici) scrisă de Chip și Dan Heath.
Speakerii buni sunt memorabili.
Dacă ne gândim mai bine și speakerii slabi sunt de asemenea memorabili, chiar dacă din motive diferite.
Să fii memorabil, să creezi și să livrezi un mesaj care să rezoneze cu publicul tău și care să rămână în mintea ascultătorilor – acesta este Sfântul Graal al vorbitului în public.
Indiferent dacă intenția noastră este să inspirăm o națiune sau echipa de baschet a școlii…
dacă vrem să convingem investitori să ne finanțeze proiectele cu milioane de euro sau pur și simplu să vindem câteva bijuterii handmade la un târg…
dacă vrem să ne convingem managerii să crească bugetul departamentului nostru sau să ne convingem copiii să își facă curat în cameră…
un obiectiv comun pe care îl avem este faptul că vrem ca mesajul nostru să fie ținut minte, să fie memorabil.
Ușor de spus, nu la fel de ușor de făcut.
În fiecare zi atenția noastră este atrasă în sute de direcții de TV, radio, email-uri, telefoane, ședințe, reclame, prieteni, membrii ai familiei, colegi, etc.
Un psiholog german pe nume Hermann Ebbinghaus a efectuat mai multe studii asupra memoriei și a dezvoltat, printre alte lucruri, conceptul de Curbă a Uitării.
La modul cel mai simplu, Curba Uitării ne arată cum scade cantitatea de informații pe care o reținem după ce intrăm în contact cu ea.
Ebbinghaus a descoperit că după numai 20 de minute, uităm aproape 42% din ce am auzit!
După o oră, uităm aproape 56%.
După o zi, uităm 66%.
După o săptămână, uităm aproape 75%.
Sunt statistici destul de sumbre. Și ține cont de faptul că Ebbinghaus a murit în anul 1909, cu mult înainte de explozia pieței de laptopuri, smartphonuri, internet și show-uri de genul Exathlon.
Cum să concurăm cu toți acești adversari atunci când e nevoie să ne ridicăm în picioare și să vorbim?
Suntem ca niște somoni care înoată împotriva curentului și se luptă cu șuvoaie, prădători și bolovani.
Din fericire, există metode prin care putem face ca mesajul nostru să fie memorabil și despre asta este vorba în această serie de 7 articole.
Pentru a scris această serie m-am inspirat dintr-o carte minunată pe care o recomand cu căldură: Made to Stick (Idei cu Lipici) de Chip și Dan Heath.
Frații Heath încep cartea cu 2 întrebări:
De ce unele idei devin virale, în timp ce altele mor?
Cum anume putem crește șansele de supraviețuire ale ideilor valoroase?
Pe urmă ei oferă și răspunsuri la aceste întrebări.
Bazându-se pe numeroase cercetări și exemple din viața cotidiană, frații Heath au descoperit că mesajele “lipicioase” au 6 caracteristici.
Ele sunt: Simple, Neașteptate, Concrete, Credibile, Emoționale și conțin Povești.
În Engleză: Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional, Stories (SUCCES).
Made to Stick (Idei cu Lipici) este o carte captivantă, interesantă și plină de idei practice care te ajută să îți faci mesajul memorabil.
Scopul acestor 7 articole nu este să realizez un rezumat al cărții, ci mai degrabă să examinez cele 6 caracteristici de “lipiciozitate”.
Speranța mea este că această serie îți va stimula gândirea și creativitatea și te va ajuta să creezi prezentări și discursuri mai convingătoare, mai memorabile și mai “lipicioase”.
Ovidiu