Loading

17 unelte pentru un Logos bun

În articolul precedent am definit ce este Logosul și am clarificat de ce argumentele logice sunt importante într-o prezentare.

Sună simplu în teorie, dar e nevoie oare să fim maeștrii ai logicii pentru a avea un logos ridicat?

În niciun caz.

În articolul de azi vom examina 17 tehnici simple pe care le poți folosi în prezentările tale pentru a fi mai persuasiv prin îmbunătățirea logosului tău.

STRATEGII GENERALE DE ÎMBUNĂTĂȚIRE A LOGOSULUI

Există 3 principii de bază care te ajută să îți crești logosul:

1. Fă-ți mesajul ușor de înțeles
Poate publicul să te înțeleagă cu ușurință? Sau ascultătorii au reușit să urmărească doar jumătate din ideile tale?

2. Fă-ți mesajul logic
Argumentele tale au sens? Sau e nevoie să le ceri oamenilor să îți acorde un mare capital de încredere? Cât de ușor le este să conecteze ideile între ele?

3. Fă-ți mesajul real
Ideile concrete și specifice vor câștiga întotdeauna în fața ideilor generale și abstracte.

Hai să vedem cum anume cele 17 tehnici derivă din aceste 3 principii de bază.

FĂ-ȚI MESAJUL UȘOR DE ÎNȚELES


Dacă publicul nu te înțelege, nu vei putea să îl convingi. Pentru a fi un comunicator eficient, e nevoie ca în primul rând să fii un comunicator clar.

Pentru a reuși să comunici clar, e nevoie să folosești cuvinte, fraze, exemple și imagini care sunt ușor de înțeles și să le prezinți într-un ritm pe care publicul poate să îl susțină cu ușurință.

Cum poți să faci asta? Iată 7 tehnici!

 

#1. Folosește un limbaj uzual (comun)

Folosește acele cuvinte pe care și publicul tău le folosește.
Evită jargonul tehnic cu care publicul (sau o parte a publicului) nu este familiar.

Alege cuvintele și frazele scurte în locul expresiilor lungi și alambicate.
Nu imita limbajul pe care îl întâlnești într-un articol academic sau într-o recipisă legală.

Limbajul tehnic este necesar în acele contexte, dar nu te ajută într-o conversație sau într-o prezentare.
Ține cont că limbaj “uzual” nu înseamnă limbaj “plictisitor”. Poți folosi cuvinte descriptive, vii, acolo unde este potrivit.

 

#2. Fii explicit

Publicul nu ar trebui să aibă nevoie de un decodificator special ca să îți înțeleagă mesajul.
Ar trebui să fie evident. Explică-l ca la clasa a doua dacă este necesar. Asigură-te că nu-l vor interpreta greșit.

În mod particular, e important să faci conexiunea dintre premise și concluzie să fie explicită.

În acest sens, te ajută cuvintele magice: pentru că. “Pentru că premisa A și premisa B, putem vedea că Concluzia este adevărată.

Dacă folosești în argumentație mai mult de 2 premise, asigură-te că publicul vede clar relațiile dintre acestea:
Aceste 5 avantaje: costurile, programul, inventarul, marketingul și satisfacția angajaților – toate fac ca această propunere să fie una câștigătoare.

 

#3. Pune secvențele și procesele într-o ordine (Numerotează ideile)

Pentru ca publicul să înțeleagă o secvență sau un proces format din mai multe etape, treci prin acei pași sau faze într-o ordine semnificativă, de obicei una secvențială.

Dacă sari de la un pas la altul, fără o logică în spate, publicul va fi confuz.

Cu cât crește numărul de pași, cu atât e mai important să folosești o diagramă, un desen pentru claritate.

 

#4. Folosește diagrame

Diagramele sau schemele dacă sunt bine gândite și create pot să sporească enorm înțelegerea argumentelor tale.
Nu contează dacă le realizezi în PowerPoint, pe o tablă, un flipchart sau pe spatele unui șervețel – tot ce contează este să clarifici conceptele pentru publicul tău.

Ai grijă doar să nu folosești diagrame prea complexe.
În cel mai rău caz, o diagramă foarte aglomerată sau una cu multe detalii irelevante îți va frustra publicul și va scădea claritatea ideilor tale.

 

#5. Folosește Grafice

La fel ca diagramele, graficele scot în evidență volumele, cantitățile mari de date și clarifică relațiile dintre părți.

Mai mare, mai mic, majoritatea, o mică parte … toate aceste concepte sunt mult mai ușor de înțeles dacă sunt prezentate și sub o formă vizuală.

Sfatul anterior legat de complexitate și detalii inutile se aplică și aici.

 

#6. Dezvăluie informațiile treptat

Să presupunem că diagrama sau graficul care îți explică cel mai bine conceptul este una complexă.
Ce poți face atunci?

În aproape toate situațiile, este posibil să afișezi informația treptat, secvențial.
Asta înseamnă că vei construi diagrama sau graficul final pe rând, dintr-o serie de bucăți, arătând doar câte o parte din ea la un moment dat.

Dacă în loc de PowerPoint, chiar desenezi figura, atunci folosești dezvăluirea treptată în mod natural.
(Trasezi câteva linii, explici ce ai desenat, mai desenezi câteva, iar explici și tot așa.)

 

#7. Folosește comparații, metafore și analogii

De fiecare dată când introduci un concept nou, caută o analogie potrivită care va ajuta publicul să înțeleagă noul concept folosind termeni prin care ei înțeleg vechiul concept.

 

FĂ-ȚI MESAJUL LOGIC

Bun, publicul înțelege ceea ce spui, dar are sens ceea ce spui?
Mesajul tău trece testele logice pe care publicul tău le aplică în mod subconștient?

Iată 4 tehnici pentru a-ți face mesajul mai logic.

 

#8. Folosește-te de credințele comune

Credințele comune îți oferă de cele mai multe ori cea mai stabilă fundație pentru argumentele tale.

Este o idee bună să începi direct cu ele, pentru că publicul deja crede în ele, și să îți construiești de aici restul argumentației.

În mod similar, dacă reuseșești să cadrezi tematica din punctul de vedere al publicului tău, vei fi mult mai persuasiv.

 

#9. Pune întrebări

Întrebările implică publicul și îi transformă pe oameni în participanți activi la conversație.

În loc să aștepte pasiv ca tu să le oferi răspunsuri și ei vor contribui la descoperirea acestora.

Ca rezultat, ei vor simți că au contribuit la formarea concluziei.
În cel mai bun caz, vor simți că ei înșiși au ajuns la acea concluzie – ceea ce îți garantează că i-ai convins.

 

#10. Menționează contraargumentele și respinge-le

La prima vedere pare o prostie să aduci în discuție contraargumente.
Dacă publicul tău nu s-a gândit încă la ele?
Tocmai ai plantat o sămânță de îndoială!


Din potrivă, atunci când vorbești despre contraargumente, vei fi perceput ca imparțial și asta îți va crește ethosul.
(“
Ești de încredere pentru că vorbești despre opoziție”).

Mai mult, îți permite să respingi aceste contraargumente cu idei bine pregătite.

 

#11. Scoate în evidență ideile cu cea mai mare valoare pentru public

În afara situației în care folosești ca premise doar argumente perfecte, indubitabile și ai o argumentare pur deductivă (în care concluzie decurge clar din premise), vor exista găuri în argumentarea ta inductivă.

Asta nu înseamnă că nu ai făcut o treabă bună.
Argumentarea inductivă este incertă prin definiție.


Ținând cont că prezentarea ta are o lungime finită, trebuie să alegi cum vei folosi timpul pe care îl ai la dispoziție.
Vei fi mult mai eficient dacă dedici majoritatea prezentării tale prezentării subiectelor de cel mai mare interes pentru public.

 

FĂ-ȚI MESAJUL REAL

Detaliile concrete și specifice îți fac argumentele mai puternice și astfel mesajul tău per total este mai convingător.

E ok să prezinți teoria care explică de ce strategia ta va crește profitul, dar e mult mai eficient să spui o poveste despre o companie care și-a crescut profitul cu 17% prin adoptarea soluției tale.

Iată 6 tehnici care îți vor face ideile să fie mai palpabile.

 

#12. Folosește imagini sau obiecte de recuzită

Să vorbești despre un subiect în termeni abstracți e bine, dar imaginile sau obiectele îți ajută mai mult logosul.
Dovezile vizuale sunt greu de respins.

 

#13. Folosește detalii vii

Dacă nu poți folosi imagini, îți poți face ideile să fie mai reale dacă folosești descrieri (ce ai văzut, ce ai simțit, ce ai auzit).

 

#14. Folosește fapte și statistici

Numerele adaugă impact.

Compară următoarele 2 propoziții:

În fiecare an, oamenii mor din cauza cancerului.
În fiecare an, 3000 de oameni din comunitatea noastră mor de cancer.

Care din aceste afirmații are șanse mai mari să convingă publicul să doneze bani pentru o organizație care se ocupă cu cercetarea cancerului?

 

#15. Menționează-ți sursele

O statistică poate să fie exactă, dar fără să îi precizezi sursa, publicul o poate respinge cu ușurință.
Prin menționarea sursei, vei deveni mult mai credibil.

Credibilitatea sursei este și ea importantă, dar asta are mai degrabă legătură cu ethosul.

 

#16. Folosește exemple reale și studii de caz

Poți să construiești argumente destul de convingătoare despre teorii și idei, dar publicul se va întreba constant dacă acele teorii se aplică și în realitate.

Exemplele reale și studiile de caz arată cum anume teoria funcționează în lumea reală.

 

#17. Folosește povești personale și anecdote

O poveste personală combină puterea unui exemplu real cu cea a unei surse citate.

Dacă tu ești o sursă credibilă, atunci poveștile personale vor transmite mai mult logos decât poveștile care “li s-au întâmplat unor prieteni de-ai mei”.

 

Și astfel am ajuns la final.

Nu pretind că tehnicile de mai sus reprezintă întregul repertoriu al speakerului persuasiv. Sunt și alte metode.

Dar consider că acestea sunt cele mai des întâlnite, ușor de utilizat și cele mai eficiente.

Tu ce alte tehnici folosești pentru a fi mai convingător atunci când îți susții ideile?

Ovidiu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nume *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.