Cum să creezi IDEI CU LIPICI – Partea II: Simplitatea
Aceasta este a doua parte dintr-o serie de 7 articole care te vor ajuta să îți faci prezentările și discursurile memorabile. Articolele sunt bazate pe cartea Made to Stick (Idei cu Lipici) scrisă de Chip și Dan Heath.
Simplitatea în prezentări nu este chiar atât de … simplu … de obținut.
Cu toate astea, identificarea mesajului nucleu al unei prezentări și transmiterea lui într-o manieră directă, la subiect, stă la baza ideilor “lipicioase”
Ideile pe care le transmitem mai departe sunt în mod frecvent complexe. Nu putem să facem un sumar superficial al acestora.
Aceasta este o abordare simplistă care nu înseamnă același lucru cu a fi simplă. E nevoie să intrăm în detalii.
Totuși, acesta este punctul în care cei mai mulți vorbitori o iau pe 7 cărări. Pierd perspectiva și se afundă în acele detalii.
Credem că mai mult înseamnă mai bine și din acest motiv umplem prezentările PowerPoint cu slide-uri peste slide-uri pline cu informații.
Inevitabil, ideile noastre cheie se pierd printre celelalte idei lipsite de importanță.
E nevoie să găsim “simplitatea de la celălalt capăt al complexității”.
Atunci când pregătim o prezentare e important să ne întrebăm: “Care sunt ideile mele cheie?”, “Ce vreau să țină minte publicul meu?”
Pornind de aici, ne focusăm atenția în jurul acestor idei și eliminăm informațiile care nu au legătură cu ele.
Așa cum spun frații Heath, în calitate de vorbitori, trebuie să devenim “maeștrii ai excluziunii”.
Trebuie să stabilim care este mesajul nostru principal și apoi să prioritizăm fără milă.
Dacă totul este important, atunci nimic nu este important și mesajul nostru se va pierde.
Ideile simple sunt compacte și surprind esența. La fel ca proverbele și fabulele.
De exemplu: “Nu da vrabia din mână pentru cioara de pe gard.” sau “strugurii acri” sau “bate fierul cât e cald” sau mii de alte vorbe.
Fiecare sumarizează o idee complexă printr-un minim de cuvinte și de aceea este memorabilă.
O metodă prin care îți poți face ideile să fie simple este să le ancorezi, să le conectezi de idei cu care publicul tău este deja familiar.
Folosește metafore, asemănări, comparații.
Mai știi figurile alea de stil pe care le-ai învățat la școală și te întrebai la ce o să-ți folosească? Acum știi!
Frații Heath oferă un exemplu minunat în care ei îl învață pe cititor ce este un pomelo.
Încep prin a da o definiție tehnică, afirmând că este cel mai mare fruct citric și apoi îi descriu proprietățile.
Doar pe baza acestei definiții, sunt șanse să poți găsi un pomelo în magazin.
Dar, apoi ei oferă o explicație mult mai scurtă în care spun că pomelo este ca un grapefruit gigant cu coajă groasă și moale.
Această informație mă ajută mai mult pentru că eu știu deja ce este și cum arată un grapefruit.
Pe final, vreau să îți ofer un exemplu de simplitate.
John Wooden este un antrenor de baschet care a câștigat 10 campionate naționale la nivel de colegiu.
A stabilit multe recorduri care rămân în picioare și în ziua de azi.
El a ținut un discurs în cadrul TED, iar pe site discursul este prezentat astfel: “Cu o simplitate debordantă, antrenorul John Wooden redefineşte succesul şi ne îndeamnă să dăm ce e mai bun din noi. În această prezentare inspirantă ne împărtăşeşte sfaturile pe care le-a dat jucătorilor de la UCLA (Universitatea California din Los Angeles), ne recită poezii şi îşi aduce aduce aminte de înțelepciunea tatălui său.”
Te invit să îi urmărești discursul și să descoperi simplitatea profundă pe care John o transmite prin mesajul său.
Este un exemplu la care putem să ne raportăm atunci când livrăm mesaje.
Ovidiu