Loading

Cei 3 piloni ai persuasiunii

În urmă cu mai bine de 2300 de ani, Aristotel a scris Retorica, opera considerată de mulții drept Biblia comunicării persuasive.

Conform DEX-ului, retorica este: “Arta de a vorbi frumos; arta de a convinge un auditoriu prin măiestria argumentației, frumusețea stilului și a limbii.”

Pentru Aristotel, retorica este “abilitatea de a vedea, în fiecare situație, toate modalitățile posibile de persuasiune”.

Există mai multe tehnici pe care le poți folosi pentru a-i convinge pe ascultătorii tăi în legătură cu un subiect anume, dar toate fac parte din una din următoarele 3 categorii: logos, ethos sau pathos.

 

LOGOS (logică)

Logos reprezintă persuasiunea bazată pe logica argumentării.

Mesajul tău are sens? Este bine structurat? Are dovezi care să îl susțină?

Logos-ul face apel la emisfera stângă a creierului nostru.

De regulă vorbitorilor nu le este foarte dificil să folosească elemente de logos.

Acestea pot fi: grafice, rezultate ale unor cercetări, statistici, date, fapte concrete, structuri, coerență.

 

ETHOS (credibilitate)

Ethos reprezintă persuasiunea bazată pe credibilitatea speakerului.

Aceasta ar putea fi ilustrată de expertiza sau autoritatea sa.

Face referire la cine ești tu ca persoană și cât de multă încredere are publicul în tine.

Îți dezvolți ethos-ul prin: reputația ta, expertiza ta, autoritatea ta, prezența scenică, stima de sine, încrederea publicului în tine.

 

PATHOS (emoție)

Pathos reprezintă persuasiunea bazată pe emoțiile pe care le generezi în ascultător.

Aristotel a spus că un speaker emoționant reușește să își facă publicul să simtă ce simte și el.

Unul din cele mai eficiente instrumente pentru a face asta este: storytelling-ul.

Dar nu este singura metodă. Te mai poți folosi de: umor, vulnerabilizare, metafore, surprize sau imagini.

 

Pentru a avea succes în actul persuasiunii e important să le folosești la pachet pe toate 3.

Ție care pilon ți se pare mai greu de folosit: logos, ethos sau pathos?

Ovidiu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nume *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.