Loading

Tranzițiile într-o prezentare?

Ai participat vreodată la un eveniment (online sau offline) și în timp ce îl ascultai pe vorbitor să pierzi șirul ideilor prezentate?

Nu îți era clar încotro merge speakerul cu ideile sale sau cum anume se leagă între ele argumentele.

Există mai multe motive posibile pentru care o astfel de situație poate avea loc, dar unul din ele este reprezentat de tranzițiile slabe sau inexistente.

CE ESTE O TRANZIȚIE?

Tranzițiile sunt cuvinte sau propoziții care ajută publicul să înțeleagă fluxul discursului sau al prezentării.
Îi ajută pe oameni să urmărească logica ideilor.

O tranziție este un semn, un indicator care le spune oamenilor încotro te îndrepți (tu, speakerul), la fel ca un indicator rutier de pe autostradă care îți spune în ce direcție mergi.

Când un speaker spune: “Ați văzut ce poate face produsul, haideți acum să ne uităm la oportunitatea din piață”, publicul știe că vorbitorul a terminat cu un subiect și trece la următorul.

O tranziție poate să fie un singur cuvânt, o sintagmă sau chiar 1-2 propoziții. Ea face conexiunea între idei și ajută publicul să vadă această legătură și să urmărească cu ușurință discursul.

De asemenea, tranzițiile ajută și la evitarea blestemului expertului: atunci când ideile prezentate îți sunt foarte clare (ție, ca vorbitor), dar logica dintre idei nu este la fel de evidentă și pentru public (pentru că ei nu cunosc toate detaliile pe care le știi tu).

TIPURI DE TRANZIȚII

Există mai multe tipuri de tranziții într-un discurs sau o prezentare. În continuare am să îți prezint 8 din cele mai des întâlnite, cu exemple.

1.  Vederea de ansamblu

Această tranziție se folosește pentru a trece de la introducere (pe durata căreia ar fi trebuit să le captezi atenția oamenilor) la cuprins.

  • Astăzi vom discuta motivele pentru care a avut loc [X] și ce putem face în această privință.
  • În următoarele 45 de minute, am să vă ofer 4 moduri care vă ajută la [X].
  • Ca echipă, trebuie să [X] din următoarele 3 motive…

2. Trecerea între idei principale

Aceste tranziții se folosesc pentru a semnala o schimbare între o idee principală și alta. Adesea, ele lipsesc și ideile diferite se contopesc.

  • Primul motiv este [X]; al doilea motiv este [Y]; al treilea motiv este [Z].
  • Acum că am văzut care este problema, să vedem cum o putem rezolva.
  • Asta s-a întâmplat în trecut; haideți să vedem ce avem în plan pentru viitor.

3. Comparații între idei similare

Uneori, vei dori să compari idei care sunt asemănătoare. O tranziție simplă te poate ajuta

  • La fel cum…
  • În mod similar…
  • În același fel…
  • În aceeași manieră…
  • Vedem același lucru și la…

4. Comparații între idei contrastante

Când compari idei opuse sau conflictuale, tranzițiile te ajută să semnalezi un contraargument

  • Cu toate acestea…
  • Dar…
  • Pe de altă parte…
  • Dimpotrivă…
  • Totuși…

5. Dezvoltarea unei idei

Dacă prezinți mai multe argumente pentru a-ți susține o idee, următoarele tranziții îți pot fi de folos:

  • În plus…
  • Mai mult…
  • Pe deasupra…
  • De asemenea…

6. Pentru a sublinia (a accentua)

Când ajungi într-un moment cheie al prezentării tale, este esențial ca publicul să înțeleagă cât este de important.

  • Și cel mai important motiv este…
  • Chiar dacă lăsa la o parte toate celelalte motive…
  • Mai presus de orice…
  • Dacă ar fi să rețineți un singur lucru…

7. Prezentarea consecințelor

Dacă vorbești despre o relație de cauzalitate între două lucruri sau evenimente, folosește tranziții precum:

  • Prin urmare…
  • Ca rezultat…
  • În consecință…
  • Din aceste motive…

8. Pentru a concluziona

Este important să faci o trecere lină de la cuprins la încheiere. În funcție de cât de lung sau de complex a fost discursul tău, vei dori să recapitulezi ideile principale pe care le-ai prezentat.

  • În concluzie…
  • Ca să sumarizez…
  • Pe scurt…
  • Îmi doresc să vă las cu…

ÎN CONCLUZIE

Tranzițiile dintr-un discurs sau dintr-o prezentare sunt precum cusăturile unui costum sau ale unei rochii. Ele ocupă foarte puțin spațiu din materialul final și dacă sunt bine gândite, nici măcar nu le observi. Dar atunci când sunt neglijente sau de proastă calitate, ies în evidență.

Vrei să ai un costum sau o rochie croită ideal. Ar fi bine să îți dorești același lucru și pentru prezentările tale.

Ovidiu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nume *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.