Loading

Lumea afacerilor vorbeste PowerPoint astazi!

De la sfarsitul anilor ’90 PowerPointul a inlocuit Word-ul ca instrument editat rapoarte si prezentari in mediul business. Grafice de lux, cercuri de management, bullet points – toate stralucesc in PowerPoint!

Dar, acolo unde este lumina, este si intuneric.

Sablonul corporatist Power Point poate fi acea umbra. Acesta funtioneaza perfect cand ai de facut un rezumat al unei prezentari care va fi discutat in cadrul unei intalniri la care participantii stau la masa. Toata lumea rasfoieste paginile, ia notite si in acest caz, prezentarea ta standard chiar functioneaza.

Dar cum ramane cu un discurs in cadrul unei conferinte prestigioase ? Cum ramane cu prezentarea strategiei de marketing in fata celor 53 de colegi ai tai sau cand folosesti un ecran de 6×4 metri ?

Faci o prezentare sub forma de slideuri in Power Point si o arunci pe perete. PPT-ul iti inlocuieste discursul. Tu si carisma ta va predati slideurilor fara viata. Plictiseala, monotonie, frustrare sunt consecintele posibile aduse de o prezentare PPT.

In acest articol nu voi vorbi despre modul in care cred ca ar trebui sa arate o prezentare vizuala.

In acest articol iti ofer 5 motive de bun simt pentru care prezentarile PPT corporatiste nu vor functiona niciodata bine pe ecran.

Imaginea de jos reda sablonul clasic al unei prezentari PPT corporatiste: titlu, continut, informatiile juridice, numarul paginii si, bineinteles, logoul companiei.

Acest sablon standard are 5 dezavantaje majore in momentul in care il proiectezi pe perete.

1. LIMITAREA SPATIULUI

In Europa, marimea standard a slide-ului este de 25,4 x 19,05 cm. Asta inseamna ca avem 483,87 cm^2 pentru a sustine si completa mesajul fiecarui slide. Si ce facem cu acest spatiu? Irosim 42,5% din el cu informatii irelevante.

Titlul? Nu-l poti spune? Informatiile juridice? Sunt esentiale doar pentru documentele printate. Numarul paginii? Cui ii pasa? Logoul? Oamenii stiu deja cine esti. Cedezi voluntar 42,5% din spatiul tau.

Daca limita de viteza este de 120 km/h tu te limitezi voluntar la 69 km/h?

2. ZGOMOT ALB

Valoarea hexazecimala a culorii albe este FFFFFF. In sistemul RGB este 255, 255, 255. Toate culorile din lume combinate produc culoarea alba. Fundalul alb distrage de la continut. Nu doar ca cedezi 42,5% din spatiul tau, dar mai si distragi atentia prin zgomotul alb.

3. CONCURENTA

Ludwig van der Rohe a spus “Mai putin inseamna mai mult“. Leonardo Da Vinci a spus: “Simplitatea este cel mai sofisticat lucru“. Pana si iPhone-ul are un singur buton datorita viziunii minimaliste a lui Steve Jobs.

Si noi ce facem? Adaugam elemente slideurilor. Toate aceste titluri, subtitluri, numere ale paginilor si logouri sunt competitori. Concureaza cu mesajul pe care doresti sa il transmiti. Mesajul tau are nevoie de argumente puternice, nu de competitori puternici.

4. MONOTONIA UCIDE

Peste tot, nu doar in dormitor :). Dar pentru un vorbitor in public, monotonia e si mai rea.
O voce monotona? Plictisitoare.
Limbaj al corpului monoton? Insuportabil.
Slide-uri monotone? Toata lumea le accepta.
DE CE? Te intreb DE CE? Sabloanele PPT corporatiste ofera acelasi aspect fiecarui slide, aceeasi structura, aceeasi distributie a continutului.
Nu este asta culmea monotoniei?

5. TOTUL ESTE DESPRE … CINE?

Cine este regele? Clientul sau vanzatorul? Si cine e clientul – speakerul sau publicul? Deci, cine e regele atunci, speakerul sau publicul? Totul este despre public. Singurul motiv al tau pentru a vorbi in public sunt oamenii care te asculta.

Vrei sa ii faci sa gandeasca, sa actioneze sau sa se simta diferit dupa ce le vorbesti. Si ce mesaj subtil transmit slide-urile tale? Sau, si mai specific, ce mesaj subtil transmite logoul companiei tale? Acel logo pe care il arati de 65 de ori in 65 de slideuri, in coltul din dreapta sus sau jos al slideului?

Acel logo striga “Este vorba despre mine!” 

Inceteaza sa te preamaresti pe tine, incepe sa preamaresti publicul tau. Slide-urile nu au nevoie de logoul tau. Au nevoie de numere si diagrame, de surprize si suspans, de stil si frumusete. Pentru ca e vorba despre cei care te asculta.

BONUS!

Astazi am vorbit doar despre slide-uri. Un discurs sau o prezentare are mai multe componente, pe langa acest ajutor vizual. Vocea, limbajul corporal, atitudinea, structura, sunt elemente care te definesc ca speaker.

Te invit sa descoperi cum le poti folosi in avantajul tau, astfel incat la finalul prezentarii sa obtii impactul pe care ti-l doresti. Fie ca acest lucru inseamna: vanzari mai multe, zambete mai largi sau constientizari mai puternice.

Vino la Seminarul GRATUIT: “Comunica Autentic – De la Anxietate la Zambet” pe care il voi sustine pe data de 4 Iunie, intre orele 18:00 – 21:00, la Transylvania College.

Participarea la seminar este gratuita doar daca te inregistrezi folosind formularul de aici: www.LifeSpeaking.ro/Seminar, altfel taxa la fata locului va fi de 30 LEI.

Urmeaza-ti Zvacul!

Ovidiu