Loading

7 idei pentru a primi feedback de calitate

Weekend-ul trecut am fost la Bucuresti la Conferinta Nationala de Public Speaking.
In cadrul ei au avut loc 4 concursuri de public speaking, care au insumat 30 de discursuri si evaluari de discurs.

La finalul concursurilor unii participanti au venit la mine si m-au rugat sa le ofer un feedback. Este un lucru normal in cadrul organizatiei Toastmasters.

Cresterea noastra, a membrilor, are la baza 2 mari piloni: practica si feedback-ul.

Acest lucru cred ca este valabil in orice domeniu, nu doar pentru vorbitul in public. In vanzari, IT, contabilitate, gastronomie, etc.

Pentru a creste intr-un ritm constant accelerat e nevoie sa practici, sa evaluezi si sa optimizezi.

Doar ca modul in care ceri feedback-ul conteaza foarte mult. Daca o faci mecanic, pentru ca stii ca asa „trebuie” nu te va ajuta foarte mult.

In ultimii 3 ani am ascultat si evaluat peste 350 de discursuri in cadrul evenimentelor la care am participat (Toastmasters, TEDx, Business Days, 11even, etc.) si am observat ca persoanele care evolueaza foarte mult de la un discurs la altul au o anumita abordare cand vine vorba sa ceara feedback, abordare pe care o folosesc si eu.

In continuare iti ofer 7 idei pentru ca si tu sa abordezi procesul de a cere feedback intr-un mod sanatos si care sa iti aduca beneficii maxime!


1. Fii deschis, indiferent ce primesti!

Nimanui nu-i place sa fie criticat, dar drumul spre o versiune mai buna a noastra contine atat feedback pozitiv, cat si constructiv.

Cand ceri feedback, asteapta-te sa primesti si critici. Nu le lua personal.
Sunt legate de prestatia ta, nu de tine ca persoana.

Unele persoane iti vor spune lucruri foarte relevante, altele nu.
Uneori vei primi sugestii pertinente, alteori nu.
Accepta cu deschidere tot ce vine catre tine.


2. Fa tu primul pas!

Nu te astepta ca oamenii din public sa vina catre tine si sa iti spuna: Mi-a placut asta …, iti recomand sa faci asta ….

Anunta publicul ca iti doresti sa asculti ce au de spus, ca vrei parerea lor.
Daca sunt persoane cu experienta in sala, mergi la ele si roaga-le sa iti spuna parerea lor.


3. Fii proactiv!

Daca dai dovada de pasivitate s-ar putea ca feedback-ul pe care il primesti sa nu fie neaparat legat de lucrurile care te intereseaza in mod direct.

Adreseaza intrebari punctuale. De exemplu:

„Imi poti spune te rog ce parere ai de modul in care m-am deplasat pe scena?”
„Ce parere ai despre slide-urile pe care le-am folosit?”
„Cum ti s-a parut volumul vocii mele?”
„Care este mesajul cu care ai ramas?”

Nu lasa ca procesul de a cere feedback sa fie un monolog. Implica-te in conversatie si adreseaza intrebari specifice.


4. Cere feedback sincer, nu de complezenta!

Atunci cand ceri feedback, roaga persoanele cu care vorbesti sa iti ofere parerea lor sincera.

Daca observi ca laudele vin pe banda rulanta, opreste-i: Iti multumesc pentru cuvintele frumoase! Daca ar fi sa imbunatatesti ceva la prezentarea mea, ce ar fi?

Uneori oamenii nu ofera feedback constructiv pentru ca este un efort prea mare pentru ei si prefera doar sa imparta laude.

Daca ai intalnit o persoana care iti ofera feedback detaliat, tine-o minte si cere-i parerea ori de cate ori ai ocazia.


5. Cere detalii!

Feedback-ul pozitiv este si el util: poti afla ce faci foarte bine si pe ce te poti baza pe viitor.

Doar ca fraze de genul: „Bravo!”, „Ai avut un discurs foarte bun!”, „Mi-a placut mult!”, nu ofera nicio informatie valoroasa.

In loc sa reactionezi cu „Multumesc! Ma bucur ca ti-a placut!”, ce poti face este sa ceri detalii: Ce ti-a placut cel mai mult?„, „Care idee ti s-a parut a fi cea mai utila?„, „Cu care parte ai rezonat cel mai mult?

Astfel poti ajunge sa descoperi care iti sunt punctele forte ale tale sau ale discursului si pe ce merita sa insisti si mai mult pe viitor.


6. Bate fierul cat e cald!

Cantitatea de informatie pe care o persoana o retine in urma unei prezentari scade exponential pe masura ce trece timpul. Emotiile din timpul discursului se evapora si ele.

Nu lasa ca amprenta pe care ai lasat-o sa dispara din mintea publicului tau.

Cere feedback-ul imadiat dupa prezentare, cand inca totul este proaspat in mintea oamenilor.

Daca esti speaker la o conferinta, nu astepta sa vorbeasca toti speakerii ca sa ceri feedback.
Daca revii in sala, cere un feedback la cald de la oamenii de langa tine.
Daca ramai pe scena, cere feedback pe retelele de socializare.


7. Ignora extremele!

Statistic vorbind, 10% din oamenii care te asculta te vor iubi indiferent ce ai face pe scena. Acestia iti vor spune ca esti cel mai bun speaker din lume! :)

10% din cei care te asculta te vor critica brutal, indiferent ce vei face pe scena. Ei sunt cei care te incurajeaza sa te lasi de meserie.

Ceilalti 80% sunt si ei subiectivi, dar parerea lor este influentata mai mult de prestatia ta decat de preconceptia lor despre tine.

Asculta-i pe toti, dar tine cont mai ales de cei care iti prezinta atat plusuri, cat si minusuri.

 

E randul tau! Te rog sa imi oferi un feedback sincer, in legatura cu acest articol, printr-un comentariu mai jos.

Care sfat ti s-a parut cel mai relevant si pe o scara de la 1 (foarte slab) la 5 (foarte util), ce nota ai da acestui articol?

Atinge-le inima si le vei deschide mintea!

Ovidiu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nume *