Ai o pasiune pentru oratorie?
Ai un mesaj pe care vrei sa il oferi oamenilor sau companiilor si nu stii cum sa incepi?
Foarte multi speakeri profesionisti isi incep intr-un mod similar cariera: vorbesc in cadrul companiei sau organizatiei din care fac parte si la un moment dat sunt rugati sa vorbeasca in fata unui grup mic de oameni din industria lor.
Daca publicul raspunde pozitiv la prezentare, atunci speakerul isi da seama ca si el s-a simtit bine, asa ca vrea sa repete experienta.
Astazi, iti prezint cele 13 sfaturi pe care Brian Tracy le ofera celor care sunt la inceput de drum in acest domeniu:
1. Trebuie sa iti doresti cu adevarat o cariera ca speaker profesionist.
Bill Gove, parintele oratoriei, era mereu abordat de aspiranti care il rugau sa ii ajute sa devina speakeri profesionisti. Acesta ii intreba mereu: DE CE VREI ASTA?
Cele mai multe raspunsuri erau: pentru faima, pentru bani, pentru a fi pe scena.
Pentru el, acestea nu erau motive solide. Motivul pentru care unii oameni au succes in acest domeniu este ca au un mesaj pe care vor sa-l transmita si pentru asta se dedica in totalitate.
2. Vorbeste cu fiecare ocazie.
Zig Ziglar, unul din speakerii motivationali de legenda a spus ca tinut peste 3000 de prezentari inainte sa fie platit pentru prima data.
A lucrat in vanzari si in fiecare dimineata tinea o mica prezentare motivationala echipei sale in care spunea povesti scurte cu talc.
Asa cum o cladire se construieste caramida cu caramida, la fel si cariera de speaker profesionist se construieste discurs cu discurs, indiferent de durata lui.
3. Nu accepta sa vorbesti despre un subiect din afara ariei tale de expertiza.
Brian Tracy spune ca atunci cand a fost invitat sa vorbeasca despre leadership, el avusese deja rolul de director de vanzari in mai multe companii.
Facuse recrutari, concediase oameni, instruise angajati timp de mai multi ani. Putea sa vorbeasca despre subiect pentru ca stia ce inseamna sa fii un lider.
Care este expertiza ta? Devino un specialist intr-un domeniu si vorbeste grupurilor de oameni care sunt interesati de informatiile din acel domeniu.
4. E important sa iti pese de subiectul despre care vorbesti.
Cat de mult te intereseaza ce fel de impact va avea mesajul tau in vietile celor care te asculta? Ii vei influenta pozitiv sau negativ?
Atunci cand iti pasa cu adevarat de mesajul tau, increderea ta in propriile forte va creste, precum si eficienta livrarii mesajului.
5. Stai la curent cu noutatile.
La finalul unei conferinte la care a participat, Brian Tracy a fost abordat de o persoana care i-a spus: Toate informatiile pe care le-ai prezentat sunt relevante pentru ultimele 30 de zile si unele au aparut chiar in urma cu 7 sau 2 zile.
Pentru a supravietui si a trai prosper ca speaker sau trainer e absolut necesar sa cunosti cele mai recente informatii.
6. 80% din speakeri sunt si traineri.
Brian recomanda cartea lui Robert Mager despre training. O poti gasi AICI. Ai mai multe sanse sa fii invitat ca speaker in cadrul unei companii, daca anterior le-ai livrat un training.
7. Sustine 300 de prezentari cat de repede poti.
Uneori oamenii de vor plati, alteori nu. Cu fiecare discurs insa, vei dobandi mai multa credibilitate si din ce in ce mai multi oameni te vor cunoaste.
UNDE POTI TINE CELE 300 DE PREZENTARI?
Poti merge la Toastmasters, la 5MS, la Atelierul de Life Speaking, la Speaker Elite, la Speakers Club, la Speakers Arena, la JCI, la organizatii studentesti. Sunt foarte multe posibilitati.
8. Care este problema ce are nevoie de o solutie?
Fiecare discurs este o oportunitate sa rezolvi o problema pe care publicul tau o are. Cuvantul cheie este: claritate. E nevoie sa fii foarte clar cand prezinti problema pe care discursul tau o va rezolva si cand oferi solutia.
Chiar si un discurs motivational ii ajuta pe oameni: ii incurajeaza, ii ajuta sa fie mai focusati si sa isi canalizeze energia.
9. Niciodata nu refuza sa sustii o prezentare.
Brian spune ca 95% din munca in acest domeniu este sa aduci oamenii in sala. Cei mai multi speakeri nu stiu cum sa atraga un public numeros.
Fie gasesc organizatii care au deja un public, fie au nevoie sa gaseasca pe cineva care sa stie cum sa umple o sala cu oameni.
Cand ti se ofera oportunitatea sa vorbesti, fa-o!
10. La inceput, concentreaza-te pe un singur subiect.
Chiar daca esti specialist in mai multe subiecte dintr-un domeniu de activitate, la inceput specializeaza-te pe un singur subiect.
Daca cineva te intreaba care e mesajul tau, ii vei putea spune: “Sprijin liderii sa obtina tot ce e mai bun din oamenii pe care ii au in echipa.”
In acest fel te vei pozitiona pe piata ca expert, iar oamenii vor incepe sa asocieze solutiile la anumite probleme cu tine.
11. Care este specializarea ta?
Ce te pricepi sa faci? Ce iubesti sa faci? Poti sa vorbesti despre ce vrei tu, atata timp cat o faci cu pasiune si ai expertiza in acel domeniu. Ce stii sa faci foarte bine?
12. Creeaza mai multe canale pentru a face bani.
Atunci cand sustii un discurs, faptul ca primesti bani pentru a sustine acel discurs, este doar una din metodele prin care poti castiga bani.
Poti chiar sa vorbesti gratis si sa castigi bani prin produsele tale pe care le prezinti (carti, materiale audio).
Poti lasa flyere cu descrierea produselor pe scaune pentru ca cei interesati sa poata comanda produsele dorite.
13. Practica modestia si recunostinta.
Nu stii niciodata pe cine vei avea in public. Poate fi o persoana care iti va propulsa cariera spre cele mai inalte culmi.
Respecta-i pe toti si manifesta recunostinta pentru faptul ca esti pe scena si le poti oferi mesajul tau.
Daca ti-a placut articolul, te rog spune-mi care dintre sfaturi ti se pare cel mai pertinent sau cel mai neasteptat.
Urmeaza-ti Zvacul!
Ovidiu
P.S. Caracteristica de baza a speakerilor de succes este abilitatea lor de a combina eficient, emotia cu informatia. Poti sa inveti cum sa faci acest lucru, practic, la Atelierul de Life Speaking.
Urmatorul curs (editia 10) va avea loc pe 28-30 August. Gasesti mai multe detalii aici: www.LifeSpeaking.ro.