26.05.2021

Cum să creezi IDEI CU LIPICI – Partea IV: Concret

Concret

Cum să creezi IDEI CU LIPICI – Partea IV: Concret

Aceasta este a patra parte dintr-o serie de 7 articole care te vor ajuta să îți faci prezentările și discursurile memorabile. Articolele sunt bazate pe cartea Made to Stick (Idei cu Lipici) scrisă de Chip și Dan Heath.

Astăzi doresc să vă vorbesc despre inițiative planificate de a promova funcționalitățile comunicării interdepartamentale care vor avea ca rezultat capitalizarea sinergiilor și maximizarea profitului acționarilor.

Stai un pic. Stop. POFTIM???

Ai ascultat vreodată oameni care vorbesc astfel?
Le-ai înțeles mesajul?
Dacă răspunsul este DA, felicitări! Te admir! Pentru că mesajul de mai sus e un fel de limbă klingoniană pentru mine.
Cuvintele sunt atât de ambigue, de vagi, încât să le asculți e ca și cum ai vrea să prinzi un nor cu mâinile.

Din păcate, genul acesta de limbaj se regăsește zilnic în mii de prezentări și pe nenumărate slide-uri de PowerPoint.
Mai e de mirare că privirea ți se rătăcește și că mesajul (dacă într-adevăr există unul) nu este memorabil?
Cuvintele sunt mult prea dezlânate. Și asta este exact opusul a cum ar trebui să fie: concrete, specifice.

A treia caracteristică a prezentărilor memorabile este aceea de a fi CONCRETE, SPECIFICE.

În cartea Made to Stick, frații Heath ne oferă un exemplu amuzant despre cum ar fi sunat mesajul lui John Kennedy de a trimite un om pe lună, dacă l-ar fi spus în maniera în care vorbesc astăzi directorii executivi:

Misiunea noastră este să devenim liderii mondiali ai industriei spațiale prin maximizarea inovării centrate pe munca în echipă și prin inițiative aerospațiale planificate strategic.

Și acum să vedem ce a spus de fapt Kennedy:

Misiunea noastră este să trimitem un om pe lună și să îl aducem înapoi în siguranță până la finalul acestui deceniu.

Mesajul lui Kennedy a fost concret; oamenii au înțeles despre ce vorbea.

Cum putem să facem ca mesajele noastre să fie specifice?

În primul rând, vorbește ca un om normal.
Avocații au obiceiul să spună lucruri precum: “Am observat suspectul în timp ce părăsea autovehiculul și a continuat deplasarea spre imobil.”
De ce să nu spui: “Am văzut suspectul când a ieșit din mașină și a fugit spre casă.”?

Cei mai mulți dintre noi (slavă Domnului!) nu prea avem de-a face cu domeniul legal sau medical în mod constant și nu suntem chiar atât de rigizi.
Dar suntem departe de perfecțiune.
De ce “trimitem o cerere de aplicare” când putem pur și simplu să “aplicăm”?
De ce ne dorim să “cădem la înțelegere” când putem să “ne înțelegem”?
Simplifică-ți limbajul!

În al doilea rând, folosește exemple reale, nu abstracte.
Dacă dorești să convingi o companie să adopte o anumită strategie, oferă exemple ale altor companii care au făcut acest lucru și ce rezultate au obținut.
Folosește metafore și adjective pentru a descrie obiecte și situații pentru a-ți face cuvintele mai atractive.

În al treilea rând, folosește-te de obiecte reale pentru a sublinia ideile principale: obiecte de recuzită, poze, videoclipuri, etc.
Orice îți poate face cuvintele să fie mai tangibile, mai concrete.

Frații Heath spun, în mod corect, că memoria noastră funcționează diferit, în funcție de ce ne dorim să ne amintim: o melodie, un chip, o experiență din copilărie, un concept tehnic.
Pentru ca ideile tale să fie concrete, e nevoie să le faci ca un arici Velcro: să agheți suficient de multe cârlige în găurile mentale ale publicului astfel încât mesajul să se fixeze.

Hai să vedem un exemplu CONCRET :)
Îl vei cunoaște pe Daniel Kraft, un fizician care studiază celulele stem.
El a susținut un discurs la o conferință TED despre un dispozitiv pe care l-a inventat și care îi permită să extragă măduvă osoasă într-un mod mult mai eficient și mai puțin dureros față de cum se făcea în trecut.

În timpul pe care Kraft îl are la dispoziție el trebuie să: (1) explice conceptul de măduvă osoasă; (2) explice cum se folosește aceasta; (3) explice cum se extrage; (4) explice cum dispozitivul său face o treabă mai bună și (5) explice ce relevanță are asta pentru noi.
Și pentru a dezbate un subiect atât de complex, el are la dispoziție mai puțin de 4 minute!

Urmărește video-ul mai jos și pe urmă citește evaluarea:

 

 

Impresionant. Atât subiectul, cât și felul în care Kraft a reușit să livreze atât de multă informație, într-un mod memorabil, într-un timp atât de scurt.

Hai să disecăm discursul și să vedem care au fost momentele în care Daniel a reușit să fie concret:

  • > La 0:18 el ridică o pungă cu măduvă osoasă astfel încât noi să putem vedea despre ce vorbește.
  • > La 0:26 ne arată o imagine cu un transplant.
  • > Între 0:35 și 0:45 ne conduce imaginar într-o sală de operație unde el și echipa sa urmează să opereze.
  • > La 0:50 ne arată un ac “mic” care era folosit pentru extragerea măduvei.
  • > La 0:58 ne arată cum pătrunde acul prin os și specifică la 1:14 că repetă acest proces de 200 de ori.
  • > La 1:20 ridică bucata de schelet pentru un efect dramatic mai puternic.
  • > La 1:35 ne arată noul său dispozitiv.
  • > Între 1:36 și 2:45 ne arată un videoclip cu modul de funcționare al dispozitivului, un slide unde vedem cum acest dispozitiv recoltează mai multe celule stem decât metoda tradițională și un videoclip cu dispozitivul folosit pe un pacient real.
  • > La 2:46 pune întrebarea cheie (pe care orice speaker ar trebui să o adreseze): De ce ar trebui să ne pese? Și apoi continuă și ne oferă răspunsul.
  • > La 3:20 ne arată din nou dispozitivul.
  • > La 3:39 încheie cu o poză cu peste 150 de oameni care sunt în viață datorită transplantului de măduvă osoasă – o modalitate foarte concretă de a scoate în evidență importanța muncii sale.

Mai mult, pe parcursul prezentării, Kraft folosește cuvinte simple de fiecare dată când e posibil pentru a face ca mesajul său să fie mai accesibil publicului.
Toate astea, în doar 4 minute.

Ovidiu

Articole recomandate
Cursuri online