Loading

“Va vorbesc pentru prima oara din calitate de Prim Ministru, intr-un ceas solemn pentru tara noastra, pentru imperiul nostru, pentru aliatii nostri, dar mai presus de toate pentru Libertatea noastra.”

Astfel si-a inceput primul discurs difuzat la radio, Winston Churchill, pe data de 19 Mai 1940. Majoritatea dintre noi nu avem un subiect atat de important precum batalia cu Franta din cel de-al doilea razboi mondial sau un talent oratoric precum cel al lui Churchill. Avem insa, la fel de multa nevoie, de un “magnet” care sa atraga atentia publicului la inceputul prezentarilor noastre.

Ce este un magnet al discursului si cum functioneaza?

Un magnet este o parte a unui discurs care obliga publicul sa fie atent. E important sa fie plasat la inceputul discursului pentru a avea efect maxim. Oamenii din public au foarte multe pe cap in momentul in care se pregatesc sa te asculte. S-ar putea ca discursul tau sa fie doar unul dintr-o serie de prezentari din ziua respectiva. Asa ca e nevoie ca ei sa stie inca de la inceput ca urmeaza ceva interesant.

O data ce i-ai antrenat, te vor asculta, atata timp cat cuprinsul discursului se ridica la nivelul asteptarilor pe care le-ai setat. Dar magnetul este cel care initiaza totul.

Compara urmatoarele doua introduceri care au fost folosite de cercetatori in cadrul evenimentelor TED. Care dintre ele iti atrage mai mult atentia?

1. “Ne vom scufunda in adancul marii.”

2. “Studiez furnici … in desert, in padurile tropicale si in propria bucatarie si pe dealurile din Silicon Valley, unde locuiesc”

Cel mai probabil ca primul. Cine nu ar vrea sa exploreze virtual adancimile oceanelor cu oceanograful David Gallo? Pe de alta parte, e dragut ca Deborah Gordon studiaza furnicile. Doar ca nu este foarte captivant. Asta desi tematica sa – legatura dintre furnici, creierul uman si cancer – este fascinanta. Introducerea ei mai degraba tintuieste discursul la pamant, in loc sa ii dea aripi sa zboare.

Tu poti fi creativ, asa-i?

Cum poti sa faci ca discursul tau sa decoleze ca o racheta? Iata 4 elemente ale unui magnet de succes care te vor ajuta sa obii acest lucru:

1. E important sa rezoneze cu publicul

Daca toata lumea poate sa relationeze cu tematica ta sau cu povestea ta, atunci aceasta parte a discursului va fi usor de construit. Sir Ken Robinson, de exemplu, are un magnet de doar 9 secunde in discursul sau “Scolile distrug creativitatea”: “A fost grozav, nu-i asa? Am fost impresionat de tot ce am vazut. De fapt … plec.” Umorul de calitate castiga intotdeauna. La fel de buna este o introducere care este de un real interes pentru ascultatorii tai. Asta ar trebui sa fie usor pentru tine avand in vedere cunostintele pe care le ai in domeniul tau de activitate.

2. E important sa surprinda publicul

Suntem satui cu totii de vorbitori care incep cu: “Astazi va voi vorbi despre …” Cat de diferit reactionam cand un vorbitor ne ia prin surprindere si merge intr-o directie total diferita! In loc sa ne testeze limitele de a sta treji, un astfel de magnet chiar ne suresciteaza. Iata, de exemplu, cum si-a inceput Gavin Pretor-Pinney discursul la TED: “Nori. Ati observat cat de multi oameni se plang de ei?”. Mentionez ca titlul discursului sau este: “Innorat, cu averse de bucurie”, iar introducerea aleasa a fost pe cat de logica, pe atat de surprinzatoare.

3. E important sa fie concis

Vrei sa ai impact. Poate ca vrei sa spui o poveste grozava, dar efectul sau se va evapora daca este prea lunga. Intotdeauna considera cat timp ai la dispozitie si construieste o introducere care sa se incadreze eficient in limita de timp. Mark Twain si-a inceput un discurs dupa un toast in cinstea vremii din Anglia spunand: “Cred cu smerenie ca Creatorul care ne-a facut pe toti, a facut tot ce exista in Anglia, cu exeptia vremii.” Scurt si la obiect.

4. E important sa faca o conexiune cu un subiect mai amplu decat tema discursului

Tine cont ca tema aleasa de tine puncteaza doar cateva idei dintr-un adevar mult mai vast. Da, oferim publicului nostru informatii, dar continutul discursului ar fi bine sa serveasca unei constientizari si intelegeri mai profunde. Cu alte cuvinte, ar fi bine sa facem tot ce ne sta in puteri pentru a schimba lumea atunci cand vorbim. Un exemplu edificatoriu in acest sens a fost presedintele John F. Kennedy care a spus in introducerea discursului sau inaugural in 1961: “Suntem martori astazi nu la victoria unui partid, ci la o celebrare a libertatii.”

Care e magnetul cu care tu schimbi lumea? Lasa-mi te rog un comentariu cu fraza care a avut cel mai mare impact la inceputul unui discurs de-al tau.