Loading

Cele 7 pacate ale vorbitorilor in public

N.R.: Acesta nu este un articol religios! :)

Ai vazut filmul Seven? (cu Brad Pitt si Morgan Freeman)

Daca nu l-ai vazut, ti-l recomand. Daca l-ai vazut, atunci poate iti mai aduci aminte ca filmul are in centrul atentiei un criminal in serie.

Acesta omoara oameni pentru a scoate in evidenta cele 7 mari pacate biblice: MANDRIA, INVIDIA, IUBIREA DE ARGINTI, DESFRANAREA, LACOMIA, MANIA si LENEA.

Sub o forma diferita acestea sunt si cele mai mari greseli pe care le poti face cand urmeaza sa vorbesti in public.

Haide sa vedem cum se aplica ele in oratorie si cum poti sa eviti sa le comiti.


1. MANDRIA

Comiti pacatul mandriei atunci cand consideri ca vorbitul in public este despre tine.

NU ESTE!

• Nu este despre tine;
• Nu este despre rezultatele impresionante prezentate in introducerea ta;
• Nu este despre slide-urile tale ultra-sofisticate care contin fiecare logo-ul tau;
• Nu este despre cat de multe stii si despre cat de multe ai obtinut in cariera ta.

Vorbitul in public este intotdeauna despre publicul tau si despre mesajul pe care iti doresti sa il transmiti. Daca nu iti pui ascultatorii pe primul loc, te pregatesti pentru esec.

Acest lucru inseamna ca e nevoie sa faci o analiza a publicului: cine este?, ce interese are?, ce isi doreste?, ce nivel de cunostinte are? si sa iti adaptezi prezentarea si livrarea ei la el.

Intra pe scena cu gandul: “Cum pot sa le fiu de folos celor din fata mea?” si nu cu gandul: “Cum pot sa le arat cine sunt eu?


2. INVIDIA

Invidia apare atunci cand consideri ca speakerii foarte buni sunt cei care s-au nascut cu acest talent.

Probabil ca ai auzit persoane spunand:

“Ce norocos e! Ii vine natural sa vorbeasca in public!”
“Mda, lui ii este foarte usor sa vorbeasca…”
“Nu pot sa sustin prezentarea. Eu nu sunt un public speaker.”

Abilitatea de a vorbi in public nu este una “naturala”. Cu totii stim sa vorbim inca de cand eram copii. (E adevarat ca persoanele care au probleme grave de dictie intampina o provocare in plus.)

Diferenta este ca cei care vorbesc “usor” si “natural” in fata sutelor de oameni au invatat cum sa faca asta.

• Au invatat cum sa-si gestioneze emotiile;
• Au invatat cum sa-si creasca increderea de sine;
• Au invatat cum sa-si structureze eficient prezentarea;
• Au invatat cum sa interactioneze cu publicul;
• Au invatat cum sa spuna povesti emotionante.

Atunci cand iti indrepti invidia catre o persoana, te autosabotezi pentru ca nu vei avea deschiderea sa inveti ceva de la acea persoana.

Vorbitul in public este o abilitate la fel ca oricare alta. Daca iei lectii de dans, vei stii sa dansezi.

Daca nu ai o inclinatie nativa, nu vei ajunge in TOP 3 mondial, dar te vei descurca foarte bine daca vei ajunge in aceasta postura la un eveniment.


3. IUBIREA DE …

Iubirea este un sentiment luminos pe care este foarte bine sa il manifesti cat mai des. Dar, mai mult nu inseamna mai bine.

Mai multe slide-uri, mai multe bullet-uri, mai multe exemple, mai multe statistici, mai multe numere, mai multe detalii, mai multe cuvinte – mai mult din tot.

Sa pui intr-o prezentare tot ce stii despre subiectul abordat si sa treci in viteza prin informatii este gresit, chiar daca intentiile tale de a oferi cat mai multa valoare sunt laudabile.

Si este inutil pentru ca oamenii au o capacitate redusa de a retine informatii. Daca depasesti aceasta limita de absorbtie risti ca ei sa plece cu absolut nimic din tot ce ai spus.

Cantitatea nu este un inlocuitor pentru calitate!

Este mult mai indicat sa iti construiesti prezentarea in jurul unui singur mesaj central, sa alegi doar cele mai bune materiale de suport (statistici, povesti, imagini) si sa vorbesti intr-un ritm rezonabil. Daca ai materiale suplimentare, le poti oferi pe un suport tiparit.


4. DESFRANAREA

Este un pacat mai rar intalnit, comis de persoanele care au o modalitate putin ciudata de a reduce stresul si anxietatea: isi imagineaza ca vorbesc in fata unor oameni dezbracati.

Te rog sa nu iti imaginezi ca vorbesti in fata unui public nud. (Poate sunt si eu acolo :) )

In teorie, daca oamenii sunt dezbracati vor fi la fel de vulnerabili, in capul tau, precum te simti si tu. Poate ca pe termen foarte scurt te poate calma, dar nu te va ajuta sa vorbesti mai bine, mai clar si cu mai mult entuziasm.

Ba din contra, aceasta imagine poate deveni o distragere suplimentara care sa te impiedice sa te conectezi cu publicul tau.

Intreaba-te sincer: “Cat de usor mi-ar fi sa comunic ceva important unei sali pline cu oameni despuiati?” Poti sa ii inspiri sau sa ii motivezi? Greu de crezut.

In loc sa creezi aceasta imagine mentala, foloseste-te de respiratia diafragmatica pentru a reduce stresul si anxietatea.

Inspira 7 secunde, pastreaza aerul 4 secunde si expira 7 secunde.

Repeta exercitiul de 10 ori si vei simti cum te relaxezi.


5. LACOMIA

Este pacatul excesului, savarsit de persoana care isi depaseste timpul alocat.

Iti suna familiar urmatoarele expresii:

• “O, atata e ceasul? Sunt de abia la jumatate …”
“Inca nici nu am ajuns la cea mai interesanta parte …”
“Este in regula daca reducem pauza de cafea ca sa pot termina subiectul?”

Atunci cand vorbesti peste timpul alocat, incalci “contractul” pe care il ai cu publicul tau.
Oamenii sunt ocupati si nu apreciaza cand timpul lor este irosit.

Nimeni nu va comenta daca vei termina cu cateva minute mai repede!

In general, cei din sala stiu foarte bine la ce ora ar trebui sa iti inchei prezentarea si intra in “recreatie” cu cateva minute inainte de acest moment.

Gandeste-te doar cum faceai tu la scoala. Probabil ca nu erai deloc fericit(a) cand profesorul va lua din pauza ca sa isi termine ideea sau exercitiile.

Ce poti sa faci este sa iti pregatesti prezentarea astfel incat sa dureze cu 10-15% mai putin decat timpul alocat.


6. MANIA

Mania sau furia necontrolata apare atunci cand un vorbitor gestioneaza o problema in cel mai nepotrivit mod.

Ca speaker, e important sa fii tot timpul in control. Esti persoana care conduce intregul grup. Indiferent cat de prost decurge prezentarea ta, pastreaza-ti calmul.

Nu lasa ca situatii de genul urmator sa te afecteze:

• Cand faci o greseala, nu atrage atentia asupra ei prin scuze nesfarsite;
• Cand o persoana are un comportament deranjant, nu raspunde cu sarcasm;
• Cand logistica (laptop, videoproiector, sunet) nu functioneaza, nu da vina pe organizatori.

Sa devii furios pe tine, pe public sau pe orice alt factor te scoate din starea de “servire” a publicului. Nu poti sa le fii de folos celor din sala daca in interiorul tau se da un veritabil razboi.

Publicul simte ceea ce speakerul simte si asta ii va face pe oameni sa se simta inconfortabil. Si in plus, iti va submina autoritatea si credibilitatea.

In loc sa te enervezi, intreaba-te: “Care este oare motivul pentru care acest lucru se intampla? Ce am de invatat din asta?” si foloseste momentul neplacut pentru a glumi pe seama lui impreuna cu publicul.


7. LENEA

Cel mai des intalnit pacat la speakerii neprofesionisti: lipsa pregatirii.

Vorbitul in public, intr-un mediu formal sau non-formal, este o activitate care necesita munca. Totusi, majoritatea oamenilor nu depun aceasta munca pentru a deveni mai buni ca oratori.

Ei considera ca daca au cunostinte vaste intr-un domeniu, pot sa vorbeasca eficient despre acel domeniu, fara o pregatire in prealabil a mesajului.

Cu siguranta ca si tu ai un domeniu in care ai o expertiza. Vreau sa te intreb ceva: “Ai putea sa pictezi un tablou frumos in care sa ilustrezi activitatea ta?

Daca nu esti pictor si nu ai urmat un curs de pictura, ma indoiesc.

Atunci de ce consideri ca ai stii sa vorbesti eficient despre domeniul tau?

Doar pentru ca o persoana stie sa scoata cuvinte pe gura, nu inseamna ca stie sa sustina prezentari de succes. E nevoie de pregatire si de exercitiu.

Cum poti sa te pregatesti?

• Inscrie-te la un curs de public speaking (AICI sau AICI);
• Citeste carti despre public speaking (CARTE 1 si CARTE 2);
• Citeste blog-uri de public speaking (cum este acesta :) );
• Participa la o sedinta TOASTMASTERS;
• Urmareste speakeri de succes (Craig Valentine sau Andy Harrington);
• Lucreaza cu un public speaking coach (vezi detalii).

Prin faptul ca citesti acest articol faci deja pasi pentru a deveni un speaker mai bun.


Sa recapitulam:

1. MANDRIA – sa te consideri mai presus de publicul tau;
2. INVIDIA – sa consideri ca speakerii buni au reusit datorita abilitatilor native;
3. IUBIREA DE … – sa crezi ca mai multe cuvinte/slide-uri/statistici inseamna mai bine;
4. DESFRANAREA – sa-ti imaginezi ca oamenii sunt dezbracati pentru a te calma;
5. LACOMIA – sa vorbesti peste timpul alocat;
6. MANIA – sa reactionezi rigid la probleme sau sa iti pierzi cumpatul;
7. LENEA – sa nu iti pregatesti prezentarea.

Tu cate din aceste pacate ai comis? :)

Atinge-le inima si le vei deschide mintea!

Ovidiu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nume *