Cele 4 super puteri ale intrebarilor inchise
Niciodata nu am inteles si nici nu o sa inteleg de ce vorbitorii incepatori evita intrebarile, la fel cum Donald Trump evita discutiile intelectuale.
Pe parcursul carierei mele am observat ca acesti vorbitori prefera sa foloseasca fraze precum: „Nu stiu care dintre voi ati vizitat India” sau mai rau, toti fac ipoteze ca: „Toti avem regrete in viata”.
Atunci cand nu stii ceva, nu mai esti convingator.
De multe ori speakerii tind sa spuna ce am, ce nu am, ce vreau, ce nu vreau, ce iubesc si ce nu iubesc.
Hai sa fim seriosi … ei nu ma cunosc.
Si din moment ce nu ma cunosc nu pot sa presupuna ce am, ce vreau si ce iubesc.
Dar cu siguranta exista o cale mai buna pentru a pune intrebari si anume: intrebarile inchise.
Intrebarile deschise se folosesc atunci cand esti intr-un bar si flirtezi.
In acel moment e indicat sa pui intrebari ca „Ce fel de muzica iti place?”
Sau in vanzari atunci cand iti intrebi partenerul “Ce planuri de viitor aveti?”
Pentru ca intrebarile deschise duc la conversatii.
Pe de alta parte cand vorbesti in public, iti sugerez sa eviti intrebarile deschise.
Aceste intrebari sunt invitatii pentru scepticii din audienta care abia asteapta sa te atace.
Intrebarile inchise au patru super puteri: atentia, empatia, asemanarea si relevanta.
1. Atentia
Stiai ca nu poti sa nu raspunzi la o intrebare pe care o auzi?
Tocmai ai dovedit asta.
Creierul nostru trebuie sa raspunda la orice intrebare.
Esti fericit? Esti trist? Ai fost in Londra?
Trebuie sa raspunzi la orice intrebare pe care o auzi.
Asta inseamna ca atunci cand auzi intrebarea esti automat atent 100%.
2. Empatia
Gandeste-te la o intalnire de afaceri.
Ai avut vreuna cu o persoana care vorbea tot timpul?
Eu am impresia ca acele persoane sunt peste tot.
Si eu vorbesc mult, dar in prezent controlez acest lucru.
Cand observ ca am vorbit prea mult imi musc limba si pun o intrebare.
Cine arata mai multa empatie? Cel care vorbeste sau cel care intreaba?
Atunci cand verifici daca publicul are intrebari, le arati oamenilor ca iti pasa.
Intrebarile construiesc podul empatiei.
3. Asemanarea
Ai o gramada de lucruri in comun cu prietenii tai? Eu am.
Aceste aspecte ajuta la dezvoltarea prieteniei. Lucrurile in comun cresc increderea.
Cand ai ceva in comun cu publicul tau, acesta va avea mai multa incredere in tine.
Dar cum iti dai seama ca ai ceva in comun cu publicul tau?
Cred ca deja ai gasit raspunsul: pune intrebari inchise!
4. Relevanta
In sfarsit poti sa folosesti forma speciala a intrebarilor inchise pentru a da un plus de relevanta vorbelor tale.
O audienta careia nu ii pasa, transforma cel mai bun discurs din lume intr-un discurs neinsemnat.
Am sa iti impartasesc un truc: pune intrebari retorice.
Ele pot sa faca orice discurs mult mai relevant pentru audienta.
Exemplu: „Daca timpul tau ar avea un pret, cat ar fi acela?”
O data ce ai pus aceste intrebari retorice, discursul tau se va imbunatati si va fi mult mai relevant si usor de inteles pentru public.
Pe viitor, te incurajez sa fii mult mai sigur in a pune intrebari inchise catre publicul tau.
Astfel te vei putea transforma intr-un „Superman” al retorici.
Atinge-le Inima si le vei deschide Mintea!
Ovidiu