Loading

Poate ti s-a intamplat la un moment dat sa vorbesti cu un grup de persoane si interlocutorii tai nu au reactionat asa cum ti-ai dorit.

Poate ti s-a intamplat sa iti doresti sa transmiti o anumita stare celor care te asculta si nu ti-a iesit exact asa cum ai vrut.

Poate ca stii sa scrii articole foarte bune, dar atunci cand e nevoie sa vorbesti in fata unui public, impactul cuvintelor tale nu este acelasi.

Astazi iti voi oferi 3 metode care te vor ajuta sa depasesti aceste provocari si sa poti crea, atunci cand vorbesti, acea energie care sa ii determine pe cei din fata ta sa:
– te asculte;
– te urmeze;
– actioneze in urma mesajului tau.

Cele 3 metode le-am folosit cu o clienta, intr-o sedinta recenta de public speaking coaching.

Ea este scriitoare si marketer si urma sa sustina o prezentare la o conferinta internationala. Discursul sau se incheia cu o cerere de strangere de fonduri pentru o asociatie. Mesajul ei era foarte puternic, bine structurat, cu o poveste emotionanta.

Cu toate acestea, ceva nu se potrivea….

Discursul sau era prea LITERAR.

 

1. CONSTRUIESTE-TI PREZENTAREA PENTRU URECHE, NU OCHI

Fiind o foarte buna scriitoare, si-a folosit abilitatile pentru a scrie un discurs impecabil.

Problema era ca, la conferinta, ea trebuia sa vorbeasca despre un subiect care ii pasiona pe cei prezenti, nu sa citeasca un mesaj.

In plus, la final, urma sa le ceara sa doneze o suma de bani unei cauze. Ar fi fost o sarcina extrem de dificila daca publicul simtea ca ea de fapt prezinta un eseu.

Astfel ca primul lucru pe care l-am facut impreuna a fost sa traducem discursul din limbajul scriitorilor, in cel al oratorilor.

Probabil ca si tu ai trecut prin urmatoarele etape atunci cand ti-ai pregatit un discurs: “Il concepi” -> “Il scrii” -> “Il spui”.

Procesul mult mai eficient prin care iti recomand sa treci este urmatorul:
“Il concepi” (adica il gandesti) -> “Il spui” (te poti inregistra) -> “Il scrii”

Nu ai de unde sa stii daca limbajul pe care il folosesti poate rezona cu publicul tau decat daca il asculti tu mai intai.

Evita sa incepi prin a-ti crea slide-uri PowerPoint, carduri cu notite sau chiar schita prezentarii si astfel sa ajungi in situatia in care vei afla cum suna discursul tau alaturi de publicul tau.

In plus, atunci cand vorbesti ai 2 unelte extraordinare de care scriitorii nu se pot folosi: VOCEA si CORPUL. Foloseste-te de inflexiunile vocii tale si de miscarile si gesturile tale pentru a-ti amplifica mesajul.

 

2. NU PROGRAMA REACTIA EMOTIONALA A PUBLICULUI (LAS-O SA APARA IN MOD NATURAL)

Povestea clientei mele, asa cum ti-am spus anterior, era una foarte emotionala. Vorbeste despre cum si-a pierdut tatal intr-un accident de masina si cum aceasta tragedie a lasat o familie de 6 persoane fara niciun sprijin financiar.

In cele din urma, situatia ei s-a imbunatatit datorita ajutorului unei asociatii. Pentru a le multumi celor din asociatie, le-a trimis o scrisoare plina de recunostinta.

Povestea avea toate elementele necesare pentru a determina un raspuns emotional din partea publicului.

Problema era ca acest lucru nu se intampla pentru ca, in momente cheie ale povestii, naratoarea informa oamenii in legatura cu emotiile pe care acestia ar trebui sa le simta.

“Cand veti auzi ce s-a intamplat, veti fi tristi in legatura cu evenimentele, dar veti fi bucurosi datorita deznodamantului.”

Pe scurt, cam asta era modul de prezentare. Sunt convins ca unele persoane din sala (scepticii, gica contra) ar fi opus rezistenta scenariului si emotiilor prezentate si astfel nu le-ar fi experimentat de loc.

Ce am facut pentru a elimina acest obstacol a fost sa scoatem toate momentele in care ea anticipa ce urma sa se intample.

Uneori, structura: “spune-le ce urmeaza sa le spui” -> “spune-le” -> “spune-le ce le-ai spus”, mai mult te incurca decat sa te ajute.

Daca povestea ta este buna si adevarata in ceea ce priveste comportamentul personajelor, va transmite emotiile autentice.

Asta inseamna sa ai incredere: in valoarea povestii si in reactia emotionala autentica a publicului tau.

 

3. CRESTE EMOTIA DISCURSULUI SPRE UN CLIMAX (PUNCT CULMINANT)

Discursul clientei mele se termina cu o “cerere” adresata publicului pentru a dona bani unei asociatii.

Daca ar fi prezentat evenimentele intr-o maniera liniara, impactul ar fi fost mai slab. Imagineaza-ti scenariul: accidentul de masina -> probleme financiare -> aparitia asociatiei -> rezolvarea problemelor.

La final starea emotionala nu ar fi fost cea optima pentru a motiva publicului sa doneze.

Ce-am facut? Am dat o alta forma discursului, construindu-l strategic, in jurul obiectivului final: strangerea de fonduri.

Cu aceasta noua abordare, secventa discursului a devenit: accidentul tragic -> implicarea asociatiei -> scrisoarea vaduvei catre conducerea asociatiei.

In plus, mai erau 2 elemente importante care urmau sa fie adaugate pe final: recunoasterea adusa celor din sala pentru ca datorita generozitatii lor, asociatia isi putea desfasura activitatea si apelul financiar explicit.

Astfel discursul ii poarta pe ascultatori de la tragedie, la umanitate, la generozitatea spiritului si la oportunitatea de a contribui la aceasta continuitate.

Cand iti construiesti discursul, tine cont in primul rand de:
mesajul pe care vrei sa il transmiti publicului (la ce o sa le fie util?)
actiunea pe care vrei sa o faca publicul (ce vrei sa se intample la final?)

In functie de aceste criterii, aranjeaza-ti ideile astfel incat sa duci publicul in cea mai potrivita stare emotionala pentru a face acea actiune.

Foloseste aceasta tehnica cu integritate! Ghideaza oamenii prin stari emotionale astfel incat actiunile lor sa serveasca propriilor interese.

Prezentarea clientei mele a fost un real succes. Publicul a reactionat la povestea ei (unii au plans) si in final s-a strans suma de bani setata ca obiectiv.

 

Pe final, vreau sa iti fac o propunere:

Daca si TU iti doresti sa integrezi rapid si natural aceste secrete si multe altele, in stilul tau propriu de a comunica, vino la ATELIERUL DE LIFE SPEAKING.

Este un curs de 3 zile (28 – 30 August) pe care il organizez la munte, la Maguri Racatau, cu 12 participanti (numarul e mic pentru a avea timp sa lucrez individual cu fiecare participant).

In acest moment mai sunt 3 locuri disponibile. Mai multe detalii despre curs gasesti pe: www.LifeSpeaking.ro.

Urmeaza-ti Zvacul!

Ovidiu