29.10.2015

Cele 13 trasaturi ale unui speaker de succes

13-trasaturi

Cele 13 trasaturi ale unui speaker de succes

Care crezi ca sunt principalele trasaturi care stau in spatele unui speaker de succes?
Vreau sa devin speaker profesionist si nu stiu de unde sa incep. Ce imi recomanzi?
Cum ai reusit sa castigi 14 concursuri nationale de public speaking in doar 4 ani?

Acestea sunt intrebarile pe care le primesc cel mai des la finalul conferintelor Toastmasters care se organizeaza de 2 ori pe an in Romania.

Pentru ca tot mai multe persoane sunt interesate de ingredientele care alcatuiesc un orator foarte bun, am alcatuit o lista cu 13 caracteristici pe care eu le consider a fi esentiale.

Fiecare vine cu o recomandare prin care poate fi dezvoltata.

Intr-o ordine aleatoare, acestea sunt:


1. EXPERTIZA

Pentru a putea emite judecati de valoare, e nevoie sa cunosti foarte bine subiectul despre care vorbesti.

Niciodata nu vei ajunge sa stii totul despre un subiect, asa ca nu lasa acest lucru sa te impiedice sa incepi sa vorbesti despre el. Dar fara un nivel de cunoastere ridicat, iti va fi greu sa castigi increderea oamenilor.

Este foarte probabil ca pe parcursul sau la finalul prezentarii sa primesti intrebari. Pentru a putea gestiona foarte bine aceste momente este important sa cunosti domeniul despre care vorbesti.

Ce poti face: citeste carti, participa la cursuri, vizioneaza clipuri, aboneaza-te la newslettere din domeniul de interes. O sursa buna de cursuri online gratuite este: Coursera.

Daca te intereseaza sa urmezi un curs online de Public Speaking iti recomand PREGATIT PENTRU DISCURS.


2. PASIUNEA

Cea mai rapida cale de a te conecta cu oamenii, nu este prin perfectiunea discursului, ci prin pasiunea cu care vorbesti.

Oamenii aleg sa cumpere un produs, un serviciu, un mesaj in urma emotiei pe care o simt si pe urma isi justifica alegerea cu argumente logice.

Daca nu ai pasiune, daca nu vibrezi cand iti prezinti mesajul, este foarte greu sa starnesti in ei o emotie puternica.

Ce poti face: scrie o lista cu subiecte care te pasioneaza, care iti plac si incepe sa le studiezi mai in detaliu. Ce iti produce fericire, relaxare, implinire? Vizioneaza clipuri de pe platforma TED pentru a vedea oameni care vorbesc cu pasiune.


3. PERSONALITATEA

Fiecare om este unic si special.
Cu totii avem un set de trasaturi si aptitudini care ne diferentiaza.
Avem un set de valori si de principii, creat in urma experientelor prin care am trecut, dupa care ne ghidam viata.

Indiferent daca esti mai rece sau mai cald, mai ferm sau mai permisiv, personalitatea ta te diferentiaza de restul lumii.

Fii tu insuti atunci cand le vorbesti oamenilor.

Ei sunt curiosi sa afle care este punctul tau de vedere, perspectiva ta asupra subiectului abordat, nu cea a mentorilor tai sau a scriitorilor cartilor pe care le-ai citit.

Ce poti face: descopera-ti punctele forte si foloseste-le la maxim pe scena. Intreaba-ti prietenii ce apreciaza foarte mult la tine, la ce te pricepi si amplifica acele trasaturi. Iti poti descoperi valorile, talentele si punctele forte la un eveniment Focul Vocatiei.


4. CREATIVITATEA

Un speaker foarte bun in primul rand creeaza discursuri (prezentari).
El/ea reuseste sa spuna lucruri simple intr-un mod interesant, atractiv si lucruri foarte interesante si complicate intr-un mod simplu.

Creierul uman are 2 emisfere: cea stanga este responsabila cu logica, informatiile, structurile, iar cea dreapta este responsabila cu emotiile, imaginatia, intuitia.
Poti oferi mesaje de valoare si fara aceasta trasatura, dar nu vei reusi sa activezi ambele emisfere cerebrale ale oamenilor care te asculta.

Ce poti face: joaca-te, coloreaza, danseaza, canta, gateste, mergi la un curs de origami, desen cu emisfera dreapta, etc. Combina activitatile mentale cu cele artistice. Eu m-am inscris la un curs de teatru de improvizatie la Studio Impro.


5. SIMPLITATEA

Cei mai buni vorbitori folosesc un limbaj simplu, evita cuvintele sofisticate si utilizeaza propozitii scurte.
Ei reusesc sa puna in cuvinte simple subiecte complexe si nu folosesc expresii de specialitate pentru a scoate in evidenta expertiza lor.
In schimb, ei profita la maxim de comparatii si metafore pentru a explica concepte complicate.

Ce poti face: prezinta-i sau citeste-i unui prieten, care nu cunoaste foarte bine subiectul tau, discursul si intreaba-l la final daca au fost cuvinte sau expresii pe care nu le-a inteles.
Daca este cazul, inlocuieste-le cu notiuni mai simple sau explica-le prin metafore.
Poti testa programul Speaker Elite pentru a-ti dezvolta aceasta abilitate.


6. CONSISTENTA

Nu exista prezentari care nu pot fi imbunatatite. Toti speakerii de succes au avut discursuri memorabile, dar si discursuri care nu au fost pe placul publicului.

Ca speaker evoluezi prin experimente, prin incercare si eroare.
Testezi ce functioneaza pentru tine si ce nu.
Pastrezi ceea ce ti se potriveste si renunti la restul.
Un speaker care nu e dispus sa accepte ca sunt momente in care va gresi, nu va ajunge departe.

Ce poti face: nu te opri pana nu ajungi la 100 de prezentari, oricat de imperfecte ar fi.
Invata din fiecare ce a functionat si construieste una noua. Toastmasters e mediul perfect in care poti experimenta.


7. MUNCA

Un om muncitor, dar lipsit de talent va depasi intotdeauna un om talentat care nu munceste.
Este una din frazele lui Sorin Popa care mi-a ramas puternic in minte.

Multe persoane imi spun ca am ajuns atat de departe pentru ca am talent.
Nu contest asta, dar cand le spun cate ore stau in fata unui discurs, cum analizez fiecare cuvant, fiecare gest, fiecare intonatie pentru a crea o prezentare geniala, isi revizuiesc abordarea.

Olivia Schofield, vicecampioana mondiala la public speaking a spus: “Principiul lui Pareto se aplica si in public speaking: poti parcurge 80% din drum doar folosindu-te de talent, dar vei ajunge printre cei mai buni 20%, doar prin munca. Sau invers.

Ce poti face: pregateste-ti din timp prezentarile. Scrie-le, repeta-le, cere feedback, lucreaza cu un specialist in pregatirea lor.


8. INCREDEREA IN SINE

Nu lua lucrurile la modul personal. Unii te vor aclama, altii te vor blama.
E interpretarea lor personala a prestatiei tale si se bazeaza pe modul in care ei vad lumea.
Nu lasa ca parerile lor sa te defineasca.
Cu cat vei deveni mai bun, cu cat vei deveni mai popular, cu atat vor fi mai multi care te vor critica.
Accepta lucrul acesta si nu incerca sa le schimbi parerea.

Daca vei primi vreodata un feedback dur pe care nu l-ai cerut, aminteste-ti ca nu tu esti de vina, ci acea persoana nu se afla intr-o stare de armonie.
Un om fericit si impacat nu simte nevoia sa critice si sa improaste cu noroi pe altcineva, doar un om care sufera in interior.

Ce poti face: scrie o lista cu lucrurile pe care le apreciezi la tine, adauga pe lista lucruri pe care prietenii tai le apreciaza la tine, mediteaza si cultiva-ti iubirea de sine.
Iubeste-te pentru ca esti un om minunat, indiferent ce ar spune altii. Divinitatea nu face greseli :)
Iti recomand cartea Constienta pentru dezvoltarea increderii.


9. VULNERABILITATEA

Exista oameni care nu stiu ce este fericirea, dar nu exista oameni care sa nu stie ce este suferinta.
Te vei apropia cel mai mult de oameni atunci cand le vei vorbi despre provocarile tale, despre momentele tale de cumpana, despre esecurile si suferintele tale.
Oamenii te vor asculta si vor rezona cu tine pentru ca se vor identifica cu mesajul tau.

Vorbeste din cicatrici, nu din rani deschise“, mi-a spus la un moment dat Andy Szekely.

Un speaker inspirational se deschide in fata oamenilor si li se prezinta asa cum este el: cu bune si cu rele, dar nu abordeaza subiecte care inca nu sunt vindecate.
Nu iti doresti sa nu mai poti continua discursul din cauza lacrimilor.

Ce poti face: fa-ti o lista cu povesti personale dureroase, cu momente provocatoare din viata ta, cu esecuri personale, dar peste care ai trecut si din care ai invatat o lectie. Include-le in discursurile tale.
Un eveniment prietenos in care iti poti testa vulnerabilitatea este 5MS.


10. VOCEA

Unul din motivele principale pentru care oamenii se plictisesc cand asculta un discurs este monotonia vocala.

In momentul in care speakerul foloseste acelasi ritm, aceeasi tonalitate si acelasi volum pentru 10 minute, mintea omului din sala va presupune ca si in urmatoarele 5 minute va fi la fel.

Daca presupune ca stie cum va vorbi speakerul, va presupune automat ca stie si ce va spune.
Si atunci ce rost mai are sa il asculte?

Joaca-te cu pauze-le, cu volumul, cu ritmul, cu tonalitatea cuvintelor pentru a tine publicul in priza si pentru a-l surprinde in mod constant.

Ce poti face: mergi la karaoke, lucreaza cu un coach vocal sau profesor de dictie.
Eu am colaborat cu Mihaela Tatu si cu Aminda.


11. UMORUL

Este cea mai rapida si simpla modalitate de a ridica nivelul de energie al oamenilor care te asculta.

Nu e nevoie sa spui bancuri. Cea mai buna alternativa este autoironia.
Impartaseste intamplari amuzante care ti s-au intamplat.
Foloseste-te de interventiile din public sau de mici evenimente neasteptate din timpul prezentarii pentru a genera zambete.
Fii dispus sa razi de tine.
Oamenii se vor apropia mult mai usor de tine si te vor considera unul de-al lor.

Ce poti face: citeste zilnic 1-2 bancuri, scrie o lista cu povestioare amuzante din viata ta.
O sursa de bancuri online este Bancpedia.


12. GARDEROBA

Din momentul in care am inceput sa ma imbrac “la patru ace”, am observat ca cei din sala sunt mult mai atenti la ceea ce am de spus, ma privesc cu mai multa consideratie si respect si se simt mai bine pentru ca au in fata lor o imagine placuta.

Asta nu inseamna ca port cravata si camasa cu butoni la fiecare prezentare. Nu.
Regula pe care o aplic este: imbraca-te cu jumatate de clasa peste nivelul vestimentar al publicului tau.
Daca ei sunt in blugi si tricou, ia-ti o pereche de pantaloni si o camasa.
Daca ei sunt la costum, ia-ti si sacou si cravata.

In cazul femeilor: evitati acele tinute care determina publicul sa fie mai atent la ceea ce vad, decat la ceea ce aud.
Nu folositi accesorii extravagante sau care reflecta lumina (valabil si pentru barbati).

Ce poti face: foloseste haine pe masura ta (gri si albastru inchis e recomandat) si cere sfatul unor experti vestimentari in legatura cu ce ti se potriveste.
Pe mine ma ajuta cei de la Men’s Club.


13. POVESTEA

Este cea mai importanta piesa dintr-un discurs.
Te credibilizeaza, ofera autenticitate mesajului tau, te diferentiaza, creeaza emotie, te conecteaza cu publicul tau, activeaza emisfera cerebrala dreapta si ofera veridicitate mesajului tau.

Foloseste cel putin o poveste personala pentru fiecare mesaj cheie.
Nu vorbi despre lucruri pe care nu le-ai testat pe propria piele.
Daca ai citit ceva interesant, ai vazut un documentar captivant sau ai auzit un mesaj util la un eveniment, testeaza prima data acel mesaj in viata ta si pe urma prezinta-l impreuna cu propriile concluzii.
Spune-le oamenilor care este experienta ta!

Ce poti face: fii atent la viata ta, traieste constient, noteaza-ti intr-un carnetele toate intamplarile prin care ai trecut pe parcursul unei zile si trage concluzii si mesaje cheie de pe urma lor.
Le vei folosi la un moment dat intr-un discurs.
Pentru a invata cum sa construiesti discursuri pornind de la povesti personale iti recomand Atelierul de Life Speaking.

 

Pentru unii 13 este un numar ghinionist, pentru altii este norocos. Eu nu cred in noroc sau ghinion, doar in sincronicitatile pe care noi le cream.

Imi doresc din tot sufletul ca aceste 13 idei sa iti fie utile si daca ai vreo intrebare sau daca te pot ajuta in vreun fel, te rog sa imi lasi un comentariu mai jos.

Atinge-le Inima si le vei deschide Mintea!

Ovidiu

Articole recomandate
Cursuri online